Kompressionstights – ett försprång för löpare?

Kompressionsbyxor eller tights är populära bland löpare då de sägs minska muskelvibrationer och därmed även muskeltrötthet så att du kan springa snabbare och längre. Men vad säger forskning om den teorin?

Styrketräning: Bäst effekt morgon eller kväll?

motionMorgonsolen sipprar igenom persiennerna och idén att ta sig en springtur har aldrig känts lika rätt. Men bör du vänta tills på kvällen …

jogging-medelalder-demens

God kondition i medelåldern kan skydda mot demens

Kvinnor i bra fysisk kondition i medelåldern lär ha närmare 90 procent lägre risk att utveckla demens senare i livet visar forskning från Sahlgrenska institutet.

Motion och rödbetsjuice – en slående kombination

nyhetDen omtalade rödbetan har väckt stor nyfikenhet i vetenskapsvärlden och har nu lyckats överraska forskare ännu en gång.

protein-pulver-tunga-lyft

Forskare fastställer det perfekta träningspasset

forskningVill du bygga muskelvolym eller muskelstyrka? Forskare utreder vilket träningsupplägg som passar bäst för dina mål.

idrott-fitness-skola

Det blir ett nej till fler idrottslektioner i skolan

nyhet”Vi är oerhört förvånade över att regeringen väljer att aktivt rösta nej till mer idrott i skolan”.

Sanningen bakom sportdrycker

prestandaDet många sportdryckesföretag glömmer att förmedla är hur de kan garantera bättre resultat och hur de kan stå bakom dryckernas sockernivåer om de ska ses som hälsosamma.

Armstrongs dopingpreparat visar ingen tydlig effekt på cyklister

forskningCykeltävlingen Tour de France är i full gång och vi har skonats någon större dopingskandal detta år. Men forskare visar nu att ett vanligt dopingpreparat inte verkar hjälpa cyklister i alla fall.

Optimal hälsoeffekt – jogga 8 timmar i veckan

hälsaI en ny omfattande studie avslöjar forskare hur pass mycket människor faktiskt måste träna för att försöka hålla sig borta från folksjukdomar.

Träningsschema för stillasittande kontorsnissar

Tillsammans med Försvarsmaktens träningsexpert Lina Lerjeus,har vi tagit fram ett lugnare träningsschema för stillasittande kontorsmänniskor: ”Det handlar inte bara om att byta om och gå till gymmet”.

Därför går deltagare i ”Biggest Loser” upp i vikt igen

Forskare har studerat deltagare i TV-serien Biggest Loser för att förstå varför många har svårt att hålla borta kilona de tappade under programmet.

Cykla till jobbet

Så många kilon tappar du på cykeln till jobbet

forskningförklarar varför bilen är det sista du ska välja på morgonen.

par-i-sangen

Så många kalorier bränner du när du har sex

forskningForskare har tagit reda på hur många kalorier du bränner när du har sex. Jämför med andra vardagsaktiviteter.

rott-vin

4 myter om alkohol och träning

nyhetExperter och forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan ger svar på de vanligaste frågorna kring alkohol och träning.

gron-gubbe

10 anledningar varför promenad är lika bra som löpning

forskningForskare har följt personer som promenerar eller löper i över 20 år. Här är resultaten som visar att promenad ger samma hälsoeffekter som löpning.

maraton-fotter

För mycket träning skadligt för hjärtat?

nyhetDen ökande trenden av intensiv och extrem träning är kanske inte för alla. Forskare tittar närmare på vad som händer med hjärtat när vi tränar hårt.

Äldre dam styrketränar med hantlar

Nya träningstips för att motverka åldrande

nyhetForskare lyfter fram muskelbrist som ett stort hälsoproblem bland äldre. Så tränar du mest effektivt för att motverka åldrande.

7 sätt att öka effektivitet på gymmet

6 sätt att öka förbränningen på gymmet

artikelNär du ändå är på gymmet är det lika bra att göra det ordentligt så att du får resultat av ditt slit. Här är sex enkla knep som gör att du förbränner mer när du tränar.

cykla-cykel

Hur ska jag välja bra mellanmål när tiden inte finns?

expertfrågaVilka bra produkter finns och hur ska man välja bra mellanmål när man inte har så mycket tid eller ens lust att laga mat?

Effektiv träning ger bättre resultat

Få bättre resultat än någonsin med effektiv träning

artikelGrunden i effektiv träning är att varva intensiv träning med lätt träning. Detta ger bättre resultat än om du tränar likadant varje gång – både när det gäller fettförbränning och styrka.

deffa på rätt sätt utan att tappa muskler

Deffa på rätt sätt – gå ner i vikt utan att tappa muskler

artikelHur deffar man egentligen? För att få dina muskler mer framträdande så är det viktigt att inte bara gå ner i fettmassa, utan också bibehålla din muskelmassa trots ditt energiunderskott.

Sportdryck kan förstöra din träning

Sportdryck kan förstöra din träning

forskningSportdryck har länge använts av elitidrottare för att orka mer under träning. Men nu visar forskning att du får mer ut av din träning om du hoppar över sportdrycken.

styrketräning

5 orsaker till att du borde ha styrketräning som en del av ditt liv

artikelDet finns många positiva effekter av att styrketräna. Kroppen frisätter belöningshormoner och skelettet stärks.

var femte svensk tränar aldrig

Var femte svensk tränar aldrig – trots hälsotrenden

nyhetEnligt en undersökning från Sats så är vi lika inaktiva nu som för tre år sedan. Trots en ökad hälsotrend i samhället. Orsaken tros vara brist på motivation, ändå är nästan lika många missnöjda med sin fysiska form.