Sanningen bakom sportdrycker

Vitamin Well+, Powerade och andra liknande sportdrycker hävdar idag att de ökar prestationsförmågan vid träning. Men det många sportdryckesföretag glömmer att förmedla är, hur de kan garantera bättre resultat och hur de kan stå bakom dryckernas sockernivåer om de ska ses som hälsosamma.


Från åtta glas vatten om dagen till proteinshakes, vi bombarderas med budskap som säger vad vi ska dricka och när, särskilt under träning. Men dessa budskap är relativt nya. Till exempel, på 1970-talet, avskräcktes maratonlöpare från att dricka vätskor då det kunde sakta ner deras tempo.

Nu är det sportdrycker som står i fokus. Nyckeln bakom denna enorma ökning av sportdrycker handlar om kopplingen mellan vetenskap och kreativ marknadsföring.

En undersökning av British Medical Journal har funnit att dryckesföretag började sponsra forskare att bedriva forskning på vätskor, vilket gett upphov till ett helt nytt område för vetenskapen.

En av branschens största framgångar var att framföra idén att kroppens naturliga törstsystem inte är en perfekt mekanism för att upptäcka och reagera på uttorkning.

Som ett resultat på det har sjukvårdsorganisationer börjat ge rutinmässiga råd att ignorera din naturliga törstmekanism.

Vätskebehovet blir ett frågetecken

Dryckestillverkare hävdar att natrium i sportdrycker gör att du känner till törstigare vilket uppmuntrar dig till att konsumera en större vätskevolym jämfört med vanligt vatten. De hävdar också att dessa drycker gör att du kan behålla vätska när du har förbrukar det.

Detta innebär att din törstmekanism behöver förbättras för att uppmuntra dig till att dricka tillräckligt. Men forskning visar faktiskt att naturliga törst är en mer pålitlig trigger.

Ovanpå detta har många av de påståenden som sportdryckesföretag förmedlar till konsument inga bevis. British Medical Journal granskade sammanlagt 1035 webbsidor som säljer sportdrycker och identifierade att 431 hävdar att dryckerna förbättrar prestationsförmågan för totalt 104 olika produkter. Men mer än hälften av sidorna hänvisade inte till några referenser.

Mer skada än nytta?

Ett av de stora problemen med ett flertal undersökningar är att de rekryterade högt utbildade volontärer som råkar träna med hög intensitet under långa perioder. Medan majoriteten av de som köper sportdryck tränar ett fåtal timmar i veckan.

Viktigt att påpeka är även att sportdrycker ökar i popularitet bland barn. Dryckerna kan bidra till ökad fetmanivå då en 500 ml flaska innehåller i snitt 5 teskedar socker.

De aktuella rönen gällande sportdryck är alltså inte tillräckligt bra för att informera allmänheten om fördelarna och nackdelarna med sportdryckesprodukter. De har heller inte visat att en nybörjarlöpare förvandlas till en olympisk idrottare.

Klicka här för att läsa hela artikeln från The Conversation.