Innovation & Forskning

God kondition i medelåldern kan skydda mot demens

Kvinnor i bra fysisk kondition i medelåldern lär ha närmare 90 procent lägre risk att utveckla demens senare i livet. Om demens ändå sätter in kommer det ett årtionde senare.

Kompressionstights – ett försprång för löpare?

Kompressionsbyxor eller tights är populära bland löpare då de sägs minska muskelvibrationer och därmed även muskeltrötthet så att du kan springa snabbare och längre. Men vad säger forskning om den teorin?

Styrketräning: Bäst effekt morgon eller kväll?

Morgonsolen sipprar igenom persiennerna och idén att ta sig en springtur har aldrig känts lika rätt. Men bör du vänta tills på kvällen ...

Motion och rödbetsjuice – en slående kombination

Den omtalade rödbetan har väckt stor nyfikenhet i vetenskapsvärlden och har nu lyckats överraska forskare ännu en gång.

Forskare fastställer det perfekta träningspasset

Forskare utreder vilket träningsupplägg som passar bäst för dina mål.

Det blir ett nej till fler idrottslektioner i skolan

Hälsominister Gabriel Wikström meddelar att det inte blir fler idrottstimmar i skolan, trots att ny forskning pekar på fördelarna.

Sanningen bakom sportdrycker

Vitamin Well+, Powerade och andra liknande sportdrycker hävdar idag att de ökar prestationsförmågan vid träning. Men det många sportdryckesföretag glömmer att förmedla är, hur de kan garantera bättre resultat och hur de kan stå bakom dryckernas sockernivåer om de ska ses som hälsosamma.

Optimal hälsoeffekt – jogga 8 timmar i veckan

I en ny omfattande studie avslöjar forskare hur pass mycket människor faktiskt måste träna för att försöka hålla sig borta från folksjukdomar. Resultatet är betydligt mer än man tidigare trott.

Armstrongs dopingpreparat visar ingen tydlig effekt på cyklister

Cykeltävlingen Tour de France är i full gång och vi har skonats någon större dopingskandal detta år. Men forskare visar nu att ett vanligt dopingpreparat inte verkar hjälpa cyklister i alla fall.

Träningsschema för stillasittande kontorsnissar

Tillsammans med Försvarsmaktens träningsexpert Lina Lerjeus,har vi tagit fram ett lugnare träningsschema för stillasittande kontorsmänniskor: "Det handlar inte bara om att byta om och gå till gymmet".

Därför går deltagare i ”Biggest Loser” upp i vikt igen

Forskare har studerat deltagare i TV-serien Biggest Loser för att förstå varför många har svårt att hålla borta kilona de tappade under programmet.

Så många kilon tappar du på cykeln till jobbet

En stor studie på över 150 000 personer i Storbritannien har undersökt hälsoeffekter av olika sorters transportmedel.

Sista-minuten tips inför Vasaloppet

På söndag den 6e mars går Vasaloppet av stapel. Väderleksprognoserna bådar gott och det blir de bästa förutsättningarna på flera år. Vad ska du äta, hur mycket ska du dricka och hur ska du fördela dina krafter under loppet?

Så många kalorier bränner du när du har sex

Forskare i Kanada har tagit reda på hur många kalorier vi bränner när vi har sex. Här kan du jämföra med andra vardagsaktiviteter.

4 myter om alkohol och träning

Experter och forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm ger svar på de vanligaste frågorna kring alkohol och träning.

10 anledningar varför promenad är lika bra som löpning

Forskare har följt personer som promenerar eller löper i över 20 år. Här är resultaten som visar att promenad ger samma hälsoeffekter som löpning.

För mycket träning skadligt för hjärtat?

Den ökande trenden av intensiv och extrem träning är kanske inte för alla. Forskare tittar närmare på vad som händer med hjärtat när vi tränar hårt.

Nya träningstips för att motverka åldrande

Muskelbrist ett allt större hälsoproblem bland äldre. Så tränar du mest effektivt för att motverka åldrande.

Därför ska du ut och jogga i mellandagarna

Regelbunden träning lär immunsystemet hur det ska försvara och läka kroppen visar ny studie i möss.

Jogga på rätt sätt – lev längre

Joggare som sprang mycket hade lika stor risk att dö i förtid som de som inte joggade alls.